Waarom  integriteit?

Om stevig in je schoenen te kunnen staan in je werk (en waar dan ook) is ontwikkeling van persoonlijke integriteit nodig: Dit zal resulteren in het vermogen om weloverwogen uit te kunnen leggen waarom je iets doet, met verwijzing naar concrete omstandigheden, menselijke waarden en regelgeving. Dit is vooral belangrijk als het spannend wordt, als er conflicten en dilemma’s zijn. Het helpt om duurzame relaties te scheppen en een open oplossingsgerichte bedrijfscultuur.

Wat wij bieden:

Testimonials

Bedrijfsethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen

Hoe duidelijker en gemeender de eigen waarden en normen zijn, des te steviger staat een bedrijf in tijden van uitdagingen. Er bestaat een correlatie tussen de mate van ethisch handelen en bedrijfssuccessen op de langere termijn. Dit besef is een uitnodiging om kansen te zien en te pakken in minder positieve maatschappelijke ontwikkelingen en proactief oplossingen te bedenken voor maatschappelijke problemen.

Elk bedrijf of organisatie is ethisch, heeft een ‘ethiek’, een set waarden en normen specifiek voor een bedrijf, met overeenkomsten met de branche en regionale en nationale cultuur waarin het opereert. Inmiddels is gebleken dat een actieve visie en aanpak ten aanzien van de eigen ethiek bijdraagt aan efficiency en succesvolle communicatie.

Omdat het vaak niet makkelijk is problemen van ethische aard te zien aankomen, te hanteren of te analyseren (veel zaken spelen onbewust een rol), kan gericht advies helpen. Wij geven zowel advies aangaande de planmatige ontwikkeling van uw bedrijfsethiek, als meerdaagse cursussen en eendaagse trainingen.

Trainingen ondernemingen / organisaties

Florescat kan voor uw personeel en/of management een- of meerdaagse trainingen bedrijfsethiek geven. Op basis van evt. aanwezige ethische en/of gedragscodes en kennisname van de ethische uitdagingen in uw bedrijf / bedrijfstak, kunnen wij de training ontwerpen. Deze training richten we op enerzijds oefening in ethische vaardigheden met behulp van praktijkvoorbeelden van dilemma’s die in uw organisatie / bedrijf voorkomt. Doel van de trainingen is om aandacht en gevoeligheid ten aanzien van kenmerkende ethische vraagstukken te vergroten. De aanpak benadrukt het belang van integriteit als een positieve kracht van het individu. Deelnemers leren ethische problemen in hun werk op een constructieve manier op te lossen.

Indien u te maken heeft met een specifiek dilemma dan is een Dilemmatraining wellicht iets voor u. Hierin kunt u met begeleiding het dilemma bespreken en oplossen met collega’s.

Indien u zich vooral wilt bezinnen op omgang en communicatie met de omgeving, zie a.u.b. de workshop Omgevingsmanagement.

Cursussen studenten

Samen met bureau ConScience heeft Florescat in 2006 cursussen bedrijfsethiek ontwikkeld voor studenten van de Internationale Hotelschool te Den Haag (Handling ethical dilemmas en Ethics management) en deze een aantal jaren gegeven. Deze cursus kan aangepast worden aan de behoeften van andere middelbare en hogere beroepsopleidingen. Doel is cognitieve en praktische handvaten aan te bieden om te leren actief ethische problemen te herkennen en aan te pakken.

De trainer is in staat de organisatie en bedrijfsachtergrond van dilemma’s te begrijpen vanuit kennis en ervaring op het gebied van organisatieontwikkeling (kwaliteits- en verandermanagement).

Meer informatie en contact

Beroepsethiek

Er wordt van professionals verwacht dat ze in staat zijn aan klanten, collega’s of omgeving te kunnen uitleggen waarom ze doen wat ze doen. Dan kom je terecht op normen (regels) en hun bestaansrecht (in termen van waarden). Training zal helpen om de morele vaardigheden te versterken en een goede gesprekspartner te kunnen zijn zodat eventuele conflicten beslecht kunnen worden.

Wij geven trainingen aan professionals op basis van de ethische en gedragsregels van de beroepsgroep en in de huidige maatschappelijke context en we geven les aan beroepsopleidingen en universiteiten. Zie feedback deelnemers.

Wij kunnen een- of meerdaagse trainingen voor professionals ontwerpen. Doelen zijn onder meer:

  • Het nemen van lastige beslissingen niet omzeilen, maar zich toe-eigenen (‘eigenaar’ worden van een dilemma)
  • Vergroten bewustzijn van morele issues, beseffen dat we dagelijks moreel handelen, zodra er rechten, belangen en wensen van anderen in het spel zijn
  • Versterken van de morele vaardigheid van deelnemers en van morele gevoeligheid

Deze trainingen benadrukken het belang van professionele integriteit als een positieve kracht. Deelnemers leren ethische problemen in hun werk op een zorgvuldige manier op te lossen. Wij hebben kennis van en ervaring met de trainen en/of doceren in de beroepspraktijken van biomedische wetenschappers, de hospitality sector en de financiële sector.De trainer is in staat de organisatie en bedrijfsachtergrond van dilemma’s te begrijpen, vanuit kennis en ervaring op het gebied van organisatieontwikkeling (kwaliteits- en verandermanagement).

Beroepsethiek financials

Florescat geeft les aan professionals uit de financiële sector op een hogeschool en heeft in samenwerking met 4Partners een training voor accountants in business ontwikkeld, geaccrediteerd is door brancheorganisatie NBA. Tijdens deze trainingen trad de consultant van Florescat als ethicus en ‘gedragstrainer’ op. De trainingen waren verplicht gesteld voor accountants door brancheorganisatie het NBA (2012-13). Aanleiding hiervoor was de financiële crisis van 2008 en de vraag ‘waar was de accountant’. Tijdens deze trainingen werd ingegaan op de uitdagingen van accountants om zich ethisch staande te houden. Verder bespraken we ethische codes en regelgeving en oefenden we in ethische besluitvorming aan de hand van dilemma’s uit de praktijk. Doel was de vaardigheid te vergroten om efficiënt en zorgvuldig in het leven van alledag met grote en kleine ethische dilemma’s om te gaan. Zie hier een artikel over de bevindingen van deze training.

Interesse voor beroepsethiektrainingen aan financials? Bel of mail voor meer informatie.

Dilemmatraining

In deze training wordt een dilemma systematisch en op een vriendelijke, heldere manier met betrokkenen onderzocht om te komen tot een gezamenlijke oplossing.

Indien uw onderneming of organisatie te maken heeft met specifieke ethische dilemma’s, dan kunnen wij, of de dilemma’s duidelijk voor betrokkenen zijn of niet, een training of workshop voor u verzorgen om het dilemma met een groep managers / medewerkers uiteen te rafelen. Hierbij zullen we belangen, principes, gevoeligheden en nuances een plek geven en komen tot een (voorlopige) oplossing. Dilemma’s komen vaak tot uiting in afwegingen met betrekking tot de omgang met interne en externe belanghebbenden (klanten / cliënten, aandeelhouders / financiers, leveranciers, medewerkers, buren / omgeving / maatschappij). De begeleider zal aan de hand van een bewezen methodiek een gesprek op gang brengen en deze begeleiden richting een gemeenschappelijke conclusie en/of oplossing.  Doel is om een dilemma minimaal hanteerbaar te maken, te verduidelijken wie waarvoor verantwoordelijk is en en passant ethische vaardigheden en gevoeligheid te vergroten.

De trainer is in staat de organisatie en bedrijfsachterrond van ethische dilemma’s te begrijpen, vanuit kennis en ervaring op het gebied van organisatieontwikkeling (bv kwaliteits- en verandermanagement). Indien u interesse heeft, kunt u contact opnemen voor meer informatie.

De workshop is een actieve, op ervaring gerichte verkenning t.b.v. duurzame communicatie in groepen en teams. Dit gebeurt aan de hand van een concrete situatie (casus). Met duurzame (sustainable) communicatie wordt het creëren van solide (lange termijn) relaties bedoeld.

Doelgroep:

De workshop is bedoeld voor teams/afdelingen of samenwerkingspartners van verschillende organisaties en bedrijven met al dan niet een concreet probleem of opdracht op het gebied van inrichting groen, duurzaamheid, bouwprojecten, samenwerking. We overwegen nog een workshop met open inschrijving.

Centrale vragen die aan de hand van een casus kunnen worden gesteld zijn:

  • Hoe verhoud ik mij als individu tot de wereld om mij heen? Waar sta ik (welke positie neem ik in)?
  • Op welke manier beïnvloedt dit mijn keuzes met betrekking tot de casus?
  • Hoe kunnen we vanuit een eigen unieke grondhouding, positie, rol of functie, komen tot een gezamenlijk draagvlak voor het maken van waardevolle keuzes m.b.t. de casus?

Werkwijze:

Een onderzoekende opstelling op basis van (onder meer) vier ‘grondhoudingen’ in relatie tot de natuur: antropocentrisme, zoöcentrisme, biocentrisme en ecocentrisme. Deze basishoudingen liggen ten grondslag aan onze alledaagse opvattingen en aannames. Wij gaan in deze workshop met elkaar onder deze ‘gewoonten’ kijken t.b.v. meer onderling begrip en openheid.

Duur:

Een halve of hele dag. Duur en programma wordt in overleg gebaseerd op het aantal deelnemers, de complexiteit van probleem / casus en wensen t.a.v. het concreet maken van de oplossing (middels bv plan van aanpak).

Doelen:

  • Ervaren en zichtbaar maken van grondhoudingen onder (alledaagse) opvattingen, meningen, werkwijzen en visies liggen: bewustwording
  • Leren verwoorden van eigen grondbeginselen
  • Versterken van individuele zeggenschap en kracht: empowerment
  • Ruimte geven aan datgene wat vaak ongezegd blijft en de oorzaak kan zijn van misverstanden
  • Belemmeringen bespreekbaar maken en zo mogelijk oplossen
  • Basis bieden voor constructieve communicatie en samenwerking, nu en in de toekomst
  • Conflictpreventie

Beoogd resultaat:

Deelnemers krijgen een bredere blik op de casus, leren onderlinge verschillen te waarderen als bijdrage aan het oplossen van een situatie of dilemma.

Programma

Voorbereiding in overleg met opdrachtgevers / deelnemers:

  • Afstemming over een geschikte casus voor het team
  • Vaststellen aanpak en tijdsduur gebaseerd op het aantal deelnemers en de complexiteit van de casus
  • In de trainingsruimte: opstelling en ‘grondhoudingen’ in de zaal plaatsen.

Programma (globaal):

  1. Welkom: inleiding, voorstelronde
  2. Uitleg werkwijze en introductie van de casus, checken of er andere voorbeeldsituaties zijn vanuit de groep, verhelderen van thematiek a.d.h.v. de inbreng
  3. Toelichting op de vier grondhoudingen t.a.v. de natuur
  4. Opdracht aan deelnemers om bij de positie die zij herkennen (en/of de casus bekijken). Deelnemers verwoorden op deze plek individueel hun visie/idee/gevoel
  5. Deelnemers onderbouwen gezamenlijk hun standpunten t.a.v. de casus en presenteren deze plenair (en variaties)
  6. Plenair: hoe zou de casus samen opgelost kunnen worden? (En hoe gaat het team verder? Indien tijd: wie en wat is er nodig om de oplossing SMART te maken: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden?)
  7. Evaluatie en afronding

Leermoment: alle grondhoudingen kunnen niet tegelijkertijd in dezelfde mate worden gehonoreerd; welke keuzes worden er gemaakt? Aandacht voor hoe elke groep hiermee omgaat; wat was lastig, hoe zijn jullie eruit gekomen, welke grondhouding moest ‘inbinden’ en op basis van welk argument? Hoe wordt dat ervaren, hoe heeft dit wel bijgedragen aan het proces, hoe kan teleurstelling evt. worden verzacht?

De workshop wordt gegeven in samenwerking met co-creator Dineke Huizenga, trainer en onderzoeker. Haar werkveld omvat culturele diversiteit, natuurherstel en de circulaire stad; zij heeft onder meer groenprojecten geleid in Amsterdam. Annette Sillje heeft 15 jaar ervaring met periodiek lesgeven aan studenten biologie (ethiek / filosofie), o.a. t.a.v. grondhoudingen, heeft veranderprojecten geleid en geeft trainingen.

Interesse? Neem aub contact met ons op voor informatie en orientatiegesprek.

Workshop ‘Goed’ Omgevingsmanagement en duurzaamheid

Een goede verstandhouding met buren en verre vrienden

Hoe kom ik erachter of ik het goede doe?

Zingeving en tevredenheid in de omgang met anderen en de wijde omgeving.

Waarom deze workshop?

Een heldere plaatsbepaling van ons persoonlijk en/of van onze organisatie of bedrijf is nodig om stevig te staan in een veranderend veld van maatschappelijke ontwikkelingen. Tevens willen we ons er ‘goed’ over voelen. Verandering in de wereld gaat snel. Het wordt niet meer zoals het geweest is. We hebben het goed, maar problemen zijn talrijk: economisch, sociaal, politiek, milieu en klimaat.

Vragen die in deze workshop aan de orde komen zijn:

  • Wat willen we bereiken, wat zijn onze dromen en plannen t.a.v onze omgeving? Hoe voelen we ons daarbij?
  • Hoe positioneren we ons t.a.v. onze omgeving? Waar zijn we (in-)direct verantwoordelijk voor, volgens anderen en volgens onszelf? Waar kunnen we wel en waar kunnen we niet iets aan doen? Wat willen en kunnen wij ethisch rechtvaardigen? Hoe checken we of we het goede doen?
  • Hoe groot is de druk vanuit de buitenwereld om iets te doen of te laten en hoe kiezen wij gemotiveerd onze eigen koers?
  • Met welke ethische dilemma’s hebben wij concreet te maken? Zijn er ‘buren’ ontevreden en kunnen en moeten we dat voorkomen? Is het erg of onvermijdelijk vuile handen te maken? Voelen we ons verantwoordelijk als er bij onderaannemers ver weg iets ‘goed fout’ gaat? Welke aanpak kiezen we en om welke ‘goede’ redenen?
  • Hanteren we een instrumentele benadering van de omgeving of een intrinsieke?
  •  Hoe kan ik in het krachtenveld waar ik mee te maken heb zinvol bijdragen aan een betere of duurzamere omgeving / wereld?
  • Welke middelen, methoden en technieken staan mij ten dienste om mijn doel te bereiken?
  • Hoe beginnen we met ons doel te bereiken en ons plan te verwezenlijken?

Programma
In diverse werkvormen (overleg plenair en in subgroepen, m.b.v. casuïstiek, formats en checklists) komen de volgende aspecten aan de orde:

  • Onze plannen en dromen on der de loep
  • Reflectie op wie rekenen we tot onze buren. Horen verre vrienden daar ook bij?
  • het bouwen van duurzame relaties, wat is ervoor nodig?
  • Welke al dan niet moeilijke keuzes moeten we maken en hoe doen we dat?
  • Ideeën / opzet over hoe we met de realisatie starten

We gebruiken de praktijkvoorbeelden van deelnemers en we hanteren twee perspectieven:

  1. De wereld draait om mij: ik als centrum van mijn omgeving, de wereld bekeken vanuit mijn bedrijf of organisatie, met als centrale vraag: hoe beleef ik mijn omgeving, relateer ik me prettig, ontspannen en ‘goed’ t.a.v. omgevingsrelaties;
  2. Ik maak deel uit van de wereld: mijn organisatie bekeken vanuit een helikopter of zelfs vanaf de maan, met als leidende vraag: Hoe kan ik zinvol bijdragen aan het grotere geheel waarvan ik deel uitmaak?

Resultaten

  • Helderheid omtrent gekozen plannen en richting
  • Explicitering van onze persoonlijke visie (waarden en normen) op de omgang met de omgeving
  • Meer inzicht in de eigen morele positie in het krachtenveld waar u mee te maken heeft
  • Een opzet over hoe gemotiveerd en geïnspireerd te starten of hoe verder

Voorbereiding

U krijgt van tevoren een korte vragenlijst toegestuurd. Alle informatie wordt strikt vertrouwelijk gehanteerd. Voor meer informatie, neemt u a.u.b. contact op.

Fishbanks

Fishbanks is een leuke manier om economische mechanismen aan den lijve te ondervinden. Het levert praktische inzichten in resultaten van ons economisch handelen en inzichten omtrent de speltheorie. Het leert mensen omgaan met natuur en gemeenschappelijke natuurlijke goederen.

Fishbanks is een simulatiespel die op werkelijke economische mechanismen gebaseerd is. Het is ontwikkeld door Dennis Meadows (van het rapport Grenzen aan de Groei, Club van Rome 1972).

Doelen

De workshop is bedoeld voor professionals in commerciële bedrijven die beslissen over of werken met dieren of natuurlijke bronnen (welke dan ook), en voor professionals van overheden die beleidsmatig met duurzaamheid te maken hebben.

Deelnemers vormen visserijbedrijven die keuzes maken omtrent hun strategie: waar, wanneer en hoeveel gaan we vissen? Het verloop van het spel hangt (mede) af van ieders activiteiten.

Het spel spelen is behalve leuk om te doen, inzichtgevend in de manier waarop we met elkaar, met dieren en met natuurlijke hulpbronnen omgaan.

Resultaten

  • Praktische inzichten in de aard van ons mensen, en in ons economisch handelen.
  • Inzichten omtrent de speltheorie.
  • Ideeën omtrent duurzaam handelen op korte en lange termijn.

 

Praktische zaken

Tijdsduur:  Het spelen van het spel neemt een dagdeel in beslag. Indien u de uitkomsten van het spel wilt toepassen op de situatie van uw bedrijf, organisatie of sector, dan nemen we een dag.

Belangstelling? Bel of mail!

Workshop The Next Generation

  • Wie ben ik, wat wil ik neerzetten en ‘achterlaten’ aan de volgende generatie
  • Verdieping van de persoonlijke waarden
  • Pas op de plaats
  • Waardenbewustzijn, zingeving en voldoening

Waarom deze workshop en voor wie?

Deze eendaagse workshop is voor managers en professionals die zich bewust zijn van hun persoonlijke waarden en die pas op de plaats willen maken voor reflectie en eventuele koersverandering. In de workshop komen vragen aan de orde als:

  • Terugblik

o   Wat is het leerproces dat ik heb doorgemaakt, wat voelde goed en wat niet, doe ik de dingen nu anders dan voorheen?

o   Wat zijn de dilemma’s waarvoor ik ben komen te staan in mijn carrière en wat heb ik ervan geleerd (crises, hoogte- en keerpunten), hoe ben ik ‘zo geworden’?

  • Nu

o   Hoe ga ik om met dilemma’s, wat zijn mijn handvatten, wat is mijn houvast, hoe beoordeel ik situaties. hoe pak ik dilemma’s aan en los ik die op?

o   Wat is belangrijk voor mij, wat zijn onderliggende motivaties in mijn doen en laten, waaruit blijkt dit, wat zijn mijn belangrijkste (kern-)waarden?

  • Vooruitblik

o   Welke kant wil ik op, wat zijn doelen, waarom wil ik die bereiken, is er beweging nodig in mijn aannames t.a.v. mijn doen en laten, ondersteunen mijn waarden daarbij?

o   Hoe kan ik gebruikelijke referentiekaders loslaten en verandering realiseren?

o   Hoe veranker ik (nieuwe) waarden, in mijn zijn, doen en laten?

 

Programma

Bovenstaande vragen komen in diverse werkvormen (plenair, subgroepen, persoonlijke casuïstiek, formats) komen bovenstaande vragen aan de orde involgende onderdelen aan de orde:

  • Projectie naar de toekomst:

o   waar wil ik over … jaren zijn? Beelden, voorstellingen: Hoe ziet voldoening er voor mij uit?

o   Terugblik vanuit die toekomst: wat is er nodig om dat te bereiken?

 

Resultaten

  • Inzicht in de persoonlijke ethische ontwikkeling
  • Inzicht in een  koersverandering

–      Een opzet hoe daar te komen.

Voorbereiding

U krijgt van tevoren een vragenlijst toegestuurd alvast ter reflectie en ter voorbereiding van de begeleider. Alle informatie wordt strikt vertrouwelijk gehanteerd. Voor meer informatie, neemt u a.u.b. contact op.

Ter toelichting

Elk individu is integer; bewustwording, reflectie en oefening zal de eigen integriteit versterken. Iedereen heeft een ethiek: de normen en waarden die hij of zij vanuit huis en via beroep(sopleiding) en werk meekrijgt, en onze collectief gedragen ethiek (Grondwet en internationale wetgeving als de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens). Ook elke organisatie, profit of non profit, heeft een ethiek, een set waarden en normen die zich in de loop der jaren vanzelf vormen in relatie tot doelen en clientèle, diensten of producten en productiemethodes. De gezamenlijk gedeelde ethiek is onderdeel van de organisatiecultuur. Een actieve visie en aanpak op de bedrijfsethiek en integriteit draagt bij aan efficiency en succesvolle communicatie met relevante partners. Medewerkers zullen zich in hun handelen gesteund weten door hun ‘integere organisatie.’

Systematieken

Er zijn vele methoden ontwikkeld waarmee organisaties hun integriteit kunnen managen. Wij hebben kennis van de volgende systematieken:

  • Ethische en gedragscodes: de eerste bevatten m.n. de waarden van een bedrijf, de tweede vooral de normen / regelgeving; een ethische code is doorgaans een klein document, een gedragscode vaak een boekwerkje. Bv. Code Tabaksblatt.
  • Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen / Corporate Social Responsibility: In deze ethische systemen die uitgewerkt kunnen worden in uiteenlopende methoden en technieken, staat een waarde centraal, nl. duurzaamheid. Bv People/Planet/Profit, cradle to cradle, ISO26000 voor MVO, AA1000: Accountability naar stakeholders
  • Ethische scans: klimaatthermometer, ecologische voetafdruk, MVO-scans diverse branches e.d.
  • Stakeholderdialogen: een populaire manier voor bedrijven om conflicten met of eisen vanuit de omgeving / samenleving aan te gaan en op te lossen.
  • Klokkenluiders: problematiek en regelingen
  • Auditing, verslaglegging en rapportages